Project Natal.

2 juni, 2009

Igår, under spelmässan E3 i USA, visade Microsoft upp sitt nya projekt – ”Project Natal”. Och deras slogan för projektet:

”The only experience needed is life experience.”

klingar av förväntan.

Sammanfattningsvis är det en sensor som ska kunna avläsa kroppsrörelser, ansiktsuttryck och även känna igen röster. Detta har Microsoft planerat att implementera i sin konsoll Xbox 360.

Jag tycker deras introduktions-video som finns på Youtube verkar riktigt intressant (se nedan). Tekniken är verkligen fascinerande.

Samtidigt är jag lite kluven. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Nintendo Wii just på grund av att jag inte tycker om all den rörelse som krävs för att spela.
(Det magra spelutbudet hjälper inte heller.)

Så jag vet inte om jag skulle vilja spela tv-spel på ett sådant verklighetstroget sätt. Jag tycker det är lite med tjusningen att bara kunna luta sig tillbaka och låta fingrarna göra jobbet när man spelar. Självklart är det svårt att låta bli att luta med i svängarna när man kör något bilspel, men det är ju helt valfritt. Jag har faktiskt ingen lust att stå och hoppa på stället framför TV:n när jag spelar exempelvis något skate-spel.

Jag tror dock att den här tekniken kan ta sig in på en annan marknad än spelmarknaden. Att sitta i soffan och på ett väldigt futuristiskt sätt (som i ”Minority Report”) kunna bläddra bland saker på TV:n tycker jag nämligen vore superkul.

Dagens fjärrkontroller är egentligen ganska föråldrade. Jag har inte sett någon egentligen utveckling på väldigt många år. Visst att företagen klämt in små LCD-skärmar och dessutom implementerat stöd för att styra flera enheter med samma fjärrkontroll, men de fungerar alla på i stort sett samma sätt. Tryckandet på knappar känns så 90-tal. Är det inte dags att kunna vifta med lillfingret för att byta kanal?

Men det ska bli kul att se vad Microsoft gör av den här tekniken och även vad konkurrenterna (exempelvis Sony) kommer att hitta på för att hålla jämna steg.

One Response to “Project Natal.”


  1. [...] Samtidigt är inte alla övertygade. Under Pseudonym vill egentligen helst luta sig tillbaka i soffan och spela. [...]


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

